Kulturresan till en aborginal tribe

Obs! Det här skrev jag för typ två veckor sen men jag glömde publicera det. 

På lördags morgon åkte vi upp i bergen i närheten av Taiyuan på "klassresa" med kulturklassen. Vi åkte till en aborginal tribe och spenderade dagen där. Först när vi kom dit fick vi se en katolsk kyrka med en speciell Maria staty. Efter det var det en bro som heter rainbowbridge som man skulle gå på när man skulle upp till himlen och man kunde bara få komma in om man hade en speciell tatuering i anisktet?? Det var väldigt virrigt men jag lyssnade inte så bra för det var väldigt kallt och inte så intressant. Det roliga hände efter bron! Vi fick gå upp till deras plats och så bjöd triben oss på mat och det var jättegott. Efter det blev vi uppdelade i 3 olika grupper där vi skulle få göra olika traditionella saker som dem gör. Det första vi fick göra var att lära oss att skjuta med pil och båge och det var hur roligt som helst! Jag var jätteduktig på det också om jag får säga det själv. Efter det klättrade vi upp i en bambuskog. Jag säger klättra för att det vi gick upp för en åtminstone 70 graders backe! Det var så jäkla brandt och man var helt slut när vi kom upp till toppen. Men väl uppe visade en man från triben hur dem fångar djur i skogen. Så han visade hur man byggde fem olika fällor och hur dem funkade när djuren gick in i fällorna. Det var riktigt häftigt att se. Det var fällor för vildsvin, råttor och fåglar tror jag. Sen när vi skulle ner för berget så fick vi föreställa oss hur det skulle vara att gå ner med de döda djuren man fångat. Och om det var jobbigt att gå upp för berget så var det 1000 gånger jobbigare att gå ner. Det var halt, brandt och det kändes som att jag svingade mig från bambuträd till bambuträd. Men det var riktigt häftigt att få gjort det. När man hade lärt sig att jaga så var det dags att göra sin egna alkohol. Och det var också roligt att få testa på. Just nu ser det vara ut som ris i en burk men om 3 dagar så ska man hälla i vatten och om 4 dagar ska det vara färdig alkohol som man kan dricka. 
Människorna från triben gjorde ett dans uppträdande för oss också och sen lärde dem även oss lite dans. Dem var så himla gulliga och trevliga och allt under dagen hos dem var roligt att få vart med om. 
Några av oss bestämde sig för att stanna i Taipei resten av helgen så det blir att spendera resten av lördagen och söndagen i Taipei :) 


















Kommentera här: