Alishan

Åh vad jag ligger efter med att blogga om allt som har hänt på senaste. Men jag tänkte skriva lite om vad som hände igår och vad som händer i veckan. 
Nu är det midterm vecka och det betyder att det är tenta vecka. Som tur är så har jag inga tentor så då passar jag på att backpacka istället! Vi är 6 stycken som reser runt i taiwan och våran resa började i fredagskväll. Vi tog bussen 22:20 från taichung och var framme i chiayi runt tolv. Tanken är att vi ska vara uppe hela natten och kolla på soluppgången i alishan som ska vara väldigt vacker. Alishan ligger väldigt högt uppe i bergen. Men när vi väl är framme i chiayi så går det inga tåg eller bussar till alishan mitt i natten utan bara kl 9 på morgonen. Och då är det ju försent eftersom då har vi redan missat soluppgången. Så vi bestämmer oss för att ta en taxi. Vid busstationen står det jobbiga taxichaufförer som försöker ta överpris för resor till alishan så vi går till polisstationen istället och får hjälp av en polis att ringa en taxi och så får vi även hjälp med att pruta ner priset. När det var gjort tar vi taxi i 80 kilometer upp i bergen för cirka 100 kr per person! 
I alishan är det svinkallt eftersom vi är jättehögt uppe. Det var säkert 0 gradigt och det är ju vi inte vana vid eftersom vi fortfarande har 20-25 grader i taichung. Men väl där får vi vänta på 7-eleven mellan kl 3 till 5 på morgonen då dem första bussarna till ännu högre upp i bergen börjar gå. Det var lite molnigt men hur fint som helst. Det var värt att stanna uppe hela natten och nästan frysa ihjäl. 
Vid halv åtta är vi tillbaka i 7-eleven i alishan och tar bussen vid halv nio tillbaka till chiayi. I chiayi tar vi bussen ner till Kaoshiung och är där cirka 14:00. Vi hittar ganska snabbt vårat hotell och äntligen får vi sova! Vi sov till kl 18 sen gick vi ut och åt och senare på kvällen lärde jag dem andra att spela Chicago. Det blev en riktigt lång dag men jäkla rolig och häftig! 


















Jag tog jättefina bilder med systemkameran men dem kommer när resan är klar för jag tog inte med mig min dator :)

Kommentera här: